Je creëert de wereld met elkaar

Een gesprek met Anouk Dumans-de Hoog, oprichter van Envire.

Het is een zonnige middag in het Zalmhuis, aan de oevers van de Maas. Anouk bestelt een espresso, spa rood en een Caesar salad. Het gesprek begint bij de essentie: de vraag waarom dingen bestaan zoals ze bestaan. Vanuit haar filosofische achtergrond ziet zij dat die vraag niet alleen hoort bij Nietzsche of Heidegger, maar ook bij de wereld van vergunningverlening en toezicht. Begrijpen waarom een systeem er is, betekent volgens haar ook: betekenisvoller kunnen bijdragen.

Filosofie als uitgangspunt

Anouk begon haar loopbaan niet achter een bureau, maar op de bouwplaats.“Ik stuurde monteurs aan die zo oud waren als mijn vader. Zonder ervaring. Maar ik ben dankbaar dat ik daar ben begonnen. Je leert pas echt wat werkt als je in de uitvoering hebt gestaan.”

Later studeerde ze filosofie aan de Erasmus Universiteit.“Iedereen vindt van alles, maar weet weinig echt zeker. Filosofie is de moeder van alle wetenschappen.”

Voor haar vormt filosofie geen losstaand interessegebied, maar een manier van kijken naar mensen, systemen en keuzes.“Je creëert met elkaar de wereld. Maar we zijn ons er ook van bewust dat niet iedereen met dezelfde kansen begint.”

“We zagen dat er veel opleidingen waren die vakinhoudelijk sterk zijn, maar nauwelijks aandacht besteden aan didactiek. Of andersom. Wat wij doen, is beide werelden combineren.”

Tussen inhoud en intentie

Die visie zie je terug in de fundamenten van Envire. De opleidingen zijn ontstaan vanuit de behoefte om de wereld van leren en ontwikkelen, en de wereld van het fysieke domein bij elkaar te brengen.

“We zagen dat er veel opleidingen waren die vakinhoudelijk sterk zijn, maar nauwelijks aandacht besteden aan didactiek. Of andersom. Wat wij doen, is beide werelden combineren.”

Het resultaat is een opleidingsinstituut dat stevig inzet op inhoud én onderwijskundige kwaliteit.

“Onze opleidingen zijn ontworpen volgens het principe van blended learning: een mix van fysieke lessen, digitale content, video’s, visuals en praktijkcasussen. We willen dat deelnemers op hun eigen manier kunnen leren, op hun eigen tempo.”

Envire maakt het leren visueel en digitaal toegankelijk. “We leggen wet- en regelgeving uit in video’s, gebruiken grafieken om complexe verbanden te verduidelijken en laten deelnemers oefenen met echte casussen.”

Leren begint bij waarom

Bij Envire begint het niet bij wat iemand al heeft gedaan, maar bij de vraag waarom iemand dit werk wil doen. “Je ervaring zegt niets over je potentie. We kijken naar wie je bent en wat je kunt leren. Niet naar je cv.”  

Voor Anouk is purpose het vertrekpunt: begrijpen wat iemand wil bijdragen aan de wereld, en daar vervolgens de juiste leerweg bij zoeken. ” Wat je doet, krijgt pas richting als je weet waar je het voor doet. ” Leren is voor haar niet alleen een kwestie van kennis opdoen, maar van betekenis vinden.

 

“Refuerzo is een frisse wind in de sector. Ze geven jong talent het vertrouwen én de begeleiding die nodig is om echt van waarde te zijn.”

Samenwerking met Refuerzo

De samenwerking met Refuerzo sluit hier naadloos op aan.

“Refuerzo is een frisse wind in de sector. Ze trekken jong talent aan met ambitie en geven hen het vertrouwen en de begeleiding die nodig is om echt van waarde te zijn.”

Samen zorgen de twee organisaties ervoor dat jongeren voorbereid worden op stevige rollen in het fysieke domein. “Trainees die bij ons starten, draaien na een paar maanden al mee op serieuze dossiers. Soms op plekken die voorheen waren voorbehouden aan meer ervaren collega’s.”

Ambitie, idealen en grenzen bewaken

Dat brengt ook uitdagingen met zich mee. “Ze willen veel. Soms té veel. Maar ik vind: voed die ambitie. Help ze om hun idealen concreet te maken, zonder hun energie te dempen.”

De komst van de Omgevingswet vraagt volgens Anouk om een andere manier van opleiden. “Het gaat niet meer om één onderdeel van het werk, maar om het begrijpen van het hele systeem. Integraal denken is essentieel.”

De wet verplicht professionals om verder te kijken dan alleen regels: beleid, vergunningverlening, toezicht en participatie hangen allemaal met elkaar samen. “Daarom leggen wij in onze opleidingen ook nadruk op systeemdenken, bestuurlijke sensitiviteit en communicatie.”

Ik wil bijdragen aan een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving. En dat begint met mensen die hun werk snappen en er betekenis aan kunnen geven.

Jong talent durf te zeggen: ik weet het niet

Jong talent durft te zeggen: ik weet het niet In het werkveld merkt Anouk dat jonge professionals vaak beter op de hoogte zijn van nieuwe wetgeving dan hun oudere collega’s. “Dat kan wrijving opleveren. Je moet als organisatie een cultuur creëren waarin mensen kunnen zeggen: dit weet ik niet.”

Wat gemeenten en omgevingsdiensten kunnen doen om jong talent aan te trekken en te behouden? “Zorg voor goede begeleiding, geef duidelijke opdrachten, en bied ruimte voor initiatief. Jongeren hebben vaak dezelfde behoeften als seniors – alleen uiten ze die misschien anders.”

Onderwijs is een manier om de wereld beter te maken

Wat haar persoonlijk drijft, is de overtuiging dat onderwijs een krachtig instrument is om de wereld beter te maken. “Ik wil bijdragen aan een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving. En dat begint met mensen die hun werk snappen én er betekenis aan kunnen geven.”

Meer weten over de samenwerking tussen Refuerzo en Envire, of over de opleidingen voor jonge professionals? Kijk op refuerzo.nl/traineeship